ziA - zijn in Aandacht
Je bent al alles wat je ooit zou willen worden (Thich Nhat Hanh)
 
Er zijn 2 soorten trainingen: de MBCT-training en de training Mindfulness & ACT  
 
MBCT
Mindfulness Based Cognitive Therapy
  • Het MBCT-programma bestaat uit een combinatie van mindfulness en cognitieve therapie. Bij Mindfulness of aandachtstraining leer je om met aandacht aanwezig te zijn bij wat je doet. Dit eenvoudige principe uit de boeddhistische traditie is heel belangrijk als je je niet wilt laten leven door je gedachten. 
    Je leert je gedachten observeren en erkennen, maar daarna ook gewoon weer los te laten.
    Je leert inzien dat je je gedachten niet kunt stoppen, maar dat je wel kunt stoppen met ze te geloven.
  • Cognitieve therapie richt zich op de interacties tussen gedachten, gevoelens en lichamelijke reacties. Kern is de veronderstelling dat zogenaamde irrationele cognities (gedachten) kunnen zorgen voor disfunctioneel gedrag.
     
    In de training staat niet de specifieke inhoud van de cognities centraal, maar wordt er gestreefd naar een andere houding tegenover gedachten, gevoelens en lichamelijke reacties. Deze houding kenmerkt zich door toelaten, niet-oordelen en acceptatie.
Mindfulness & ACT
Acceptance and Commitment Therapy

Een ander woord voor mindfulness is ook opmerkzaam-heid. Het gaat om aandacht geven op een open, nieuwsgierige en flexibele manier. Aandacht geven - en ruimte maken - voor gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen, zowel voor aangename als de onaangename.

Accepteren van wat er momenteel is. Niet om te berusten, maar om 'wijze' beslissingen te nemen over wat je best mee doet. Niet meegesleept worden door moeilijke gedachten en gevoelens en handelen op 'automatische piloot', maar kiezen voor wat ├ęcht belangrijk is voor jou. Je laten leiden door je waarden en doelen ook als dat betekent dat het onvermijdelijke ongemak en de pijn die hiermee samenhangen, aanwezig zijn (= commitment)


Minfulnessvaardigheden en ACT zijn effectief gebleken bij de behandeling van o.a. angst- en stressklachten, burn-out, vermoeidheid, slaapstoornissen, depressieve gevoelens, chronische pijn, eetstoornissen ...

 


  • Een mindfulnesstraining is geen gesprekstherapie of psychotherapie, maar een training waarin oefenen centraal staat

    • Individuele trainingen
    • Wie zich niet elke week kan vrijmaken of wie zich niet zo goed voelt in een groep, kan een individuele training volgen. 
      Deze training bestaat uit een intakegesprek en 8 bijeenkomsten van anderhalf uur die doorgaan in de Nachtgalenlaan 4 in
      Gistel (Klik hier om
       kaart te bekijken). 
      De data worden telkens in samenspraak vastgelegd.
      Betaling gebeurt na afloop van elke sessie (er is geen bancontact).

      Inschrijven: als je interesse hebt om de training individueel te volgen kan je
       een bericht inspreken op het nummer 0488 156 904. Je wordt dan uitgenodigd voor een intakegesprek.

    • Groepstrainingen
    • Groepstrainingen bestaan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2.30 uur. Of en wanneer er groepstrainingen doorgaan kan je
      terugvinden in de
      Agenda.
      Wil je aan een groepstraining deelnemen? Dan kan je in de agenda ook de link naar de 
      vragenlijst voor de groepstraining terugvinden. Vergeet niet om die in te vullen en door te sturen.

    • Wat kost het?
    • Afhankelijk van de gekozen formule betaal je:
      • Individuele trainingen: 60 euro per sessie van anderhalf uur. Het intakegesprek duurt een uur en kost 40 euro.
        In deze prijs zijn bestanden met begeleide oefeningen en een syllabus inbegrepen.
      • Groepstrainingen: afhankelijk van de organisatie - zie Agenda.