ziA - zijn in Aandacht
Je bent al alles wat je ooit zou willen worden (Thich Nhat Hanh)

Stress
Stress is een onderdeel van ons leven, we kunnen het niet vermijden. Elke keer dat er iets verandert waardoor we ons moeten aanpassen, ervaren we stress.
Door stress komt er energie vrij om die kleine of grote veranderingen in ons leven aan te kunnen. Krijgen we echter te vaak en te veel stress te verwerken, dan kan dit leiden tot allerlei ongemakken zoals slaapstoornissen, hoofdpijn, sneller ge├»rriteerd zijn, vermoeidheid ... Dit zorgt er dan vaak voor dat onze problemen nog verergeren.

Aandacht
Met aandacht aanwezig zijn bij wat we doen, is een voorwaarde om beter met stress te kunnen omgaan. Als we ons bewust zijn van wat er gebeurt, kunnen we - in plaats van vast te zitten in onze automatische reacties - zelf kiezen welke stap we vervolgens willen zetten.
 
Een flink deel van de tijd zijn we ons niet echt bewust van waar we mee bezig zijn. Terwijl we een activiteit uitvoeren, zijn onze gedachten ergens totaal anders: we halen herinneringen op, maken allerlei plannen, zijn aan het dagdromen ... en voeren onze taken op automatische piloot uit. 
Op zich is daar niets mis mee, maar onze gedachten hebben op dat moment wel vrij spel. Als we op automatische piloot bezig zijn, is de kans dan ook groter dat allerlei stresserende en negatieve gedachten de kop opsteken zonder dat we ons daar bewust van zijn. Precies omdat we het niet opmerken, kunnen die gedachten altijd maar sterker worden. We worden dan nog meer gestresst of we gaan ons nog negatiever of depressiever voelen.

Welke gedachten er bij ons opkomen, kunnen we niet zelf bepalen. Als we onze gedachten echter kunnen opmerken en herkennen dan kunnen we wel kiezen aan welke we aandacht willen besteden en aan welke niet (of minder). We hoeven ons dan niet meer te laten meesleuren zonder dat we het beseffen. Daardoor voelen we ons minder machteloos en krijgen we de mogelijkheid om beter voor onszelf te zorgen.
  Aandacht
kan je leren weer te communiceren met jezelf;
is de beste manier om je op moeilijkheden voor te bereiden en er beter mee te leren omgaan;
...